Kezdőlap

Együttműködő partnereink a tehetséggondozásban:

 

Rendszeres munkakapcsolatunk van a város közművelődési intézményeivel (Katona József Emlékház, Katona József Múzeum, Katona József Könyvtár, Megyei Levéltár, Kecskeméti Katona József Színház): részvétel előadásokon, programokon, versenyeken, a színház együttműködő partnerei vagyunk színházi projektekben tanulói és tanári szinten is: színházjátszó szakkör a színház művészeti vezetőjének irányításával, színházi tábor diákoknak. 

 

Számos országos intézménnyel tartunk kapcsolatot tagozatainkhoz igazodva:

Németes kapcsolatok – Budapesti Goethe Intézet: részvétel a versenyeken, előadásokon, intézetlátogatásokon – Goethe Mozi Kecskemét szervezése (Otthon Mozi, Kecskemét, a Goethe Mozi filmjeinek vetítési helyszíne) – ZfA (Zentralstelle für Auslandschulwesen /Külföldi Iskolák Központja) -DSD II B2/C1 nyelvvizsgák előkészítése, vizsgáztatás, nyelvtanári továbbképzéseiken meghirdetett versenyein, pályázatain részvétel – DBU Szekszárdi Német Színház –előadások rendszeres látogatása

Spanyolos kapcsolatok – Spanyol Nagykövetség: kulturális programok, tanuló ösztöndíj lehetőségek biztosítása – Cervantes Intézet: kulturális programok, pályázati lehetőségek – SZE Spanyol Tanszéke: előadások, továbbképzések
Angolos kapcsolatok – Nyelvvizsgaközpontokkal való együttműködés (TELC – TIT Kecskemét, ECL – NJE)

Matematika-természettudományos partnerek – MATEHETSZ: pályázatok, pedagógus továbbképzések – NJE Kecskemét GAMF kar: Digitális méréstechnika gyakorlati alkalmazásai projekt – Szegedi Tudományegyetem TTIK : Kutatóiskola program megvalósítása – Budapesti Műszaki Egyetem: NImyDAQ mérő-adatgyűjtő rendszer tanórai alkalmazásai – Kiskunsági Nemzeti Park: részvétel előadásokon

Sport – legfőbb partner a Magyar Diáksport Szövetség, a Kecskeméti Labdarúgó Akadémia, Kecskeméti Kosárlabda Akadémia, Hirös Sport Nonprofit Kft.
Pályaorientációs és életpálya építési tevékenység: BKM Pedagógiai Szakszolgálat Továbbtanulási és Pályaválasztási Tanácsadó: rendszeres csoportos és egyéni tanácsadás – HELPI Ifjúsági Fejlesztő Műhely: rendszeres pályaválasztási foglalkozások – továbbtanulási rendezvények (Szegedi Egyetem, HELPI, Pallasz Athéné Egyetem stb.) – Kapcsolat a helyi vállalatokkal, üzemekkel (Phoenix Mecano, Mercedes gyár, Univer, Knorr-Bremse) – Új Nemzedék Kontaktpont (Kecskemét): együttműködés projektekben (pl. médiaműhely, munkavállalói képességek) – Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület: továbbképzések, előadások, projektek – AIPA Nonprofit Kft.: részvétel vállalkozói versenyen

Iskolai tehetséggondozó hálózatok építése és fenntartása: együttműködés a kecskeméti és a régióban található általános iskolákkal (Corvin Mátyás, Zrínyi Ilona, Arany János) – Tempus Közalapítvány: régebben Comenius, most Erasmus+ pályázatok megvalósítása a nemzetközi iskolai együttműködések érdekében – A Bolyai Nevet Viselő Kárpát-medencei Középiskolák Szövetsége

Felelősségvállalásra nevelés: Magyar Vöröskereszt Ifjúsági Tagozatával együttműködve: gimnáziumunk 2016 óta bázisiskola, ökoiskolai pályázat 2016 (OFI)
Érzelmi, lelki nevelés: HELPI Ifjúsági Fejlesztő Műhely (rendszeres önismereti és csapatépítő foglalkozások) – YFU diákcsere szervezet (tolerancia tréningek) – kulturális élmények kínálata az intézményen belül és kívül (ELTE Konfuciusz Intézet, Magyar Külügyi Társaság Ifjúsági Csoportja, YFU) – diákcsere programok (Rotary Club Kecskemét)

Versenyszervezés: Szegedi POK

Pályázati tevékenység: Nemzeti Tehetség Program 

A Német nyelvi diploma (Deutsches Sprachdiplom) elnevezésű nyelvvizsga a német állam Magyarországon is akkreditált ingyenes nyelvvizsgája. Amellett, hogy a gimnáziumunkban bevezetett változata, a DSD II. C1-es, azaz felsőfokú szintű, arra is feljogosít, hogy plusz nyelvi év nélkül folytassanak a diákok felsőfokú tanulmányokat Németországban.

Egynyelvű vizsga, amely a négy nyelvi alapkészséget méri: szövegértést, hallás utáni megértést, írás-és beszédkészséget. A vizsgát évente egyszer szervezik meg: decemberben van az írásbeli és januárban a szóbeli rész. Az írásbelit Németországban javítják, a tanulók szóbeli teljesítményét minden vizsgaközpontként működő oktatási intézményben a vizsgáztatónak is kiképzett nyelvtanárok értékelik a bizottságot vezető anyanyelvi lektor irányításával.

 

Miért érdemes a DSD II. nyelvvizsgát választani?

  • ingyenes
  • iskolai keretek között lehet felkészülni a vizsgára
  • a vizsgáztatók a tanulók mindenkori némettanárai
  • beleszámít a felvételihez szükséges nyelvvizsga pontokba
  • feljogosít németországi tanulmányokra
  • a képzésben részt vevő diákoknak pályázati alapú ösztöndíj-lehetőségeket biztosít a ZfA

 

 

Kötelező olvasmányok

A kötelező olvasmányok pontos körének meghatározása a szaktanár feladata, ezért kisebb eltérések, változtatások előfordulhatnak. További kötelező olvasmányok kijelölésére kerülhet sor az emelt szintű érettségi előkészítő foglalkozásain. A listán csak a teljes egészében elolvasandó drámák és nagyepikai művek szerepelnek.

9. évfolyam

Szophoklész: Antigoné

Shakespeare: Rómeó és Júlia/Hamlet

10. évfolyam

Moliere: Tartuffe/ Fösvény

Puskin: Anyegin

Balzac: Goriot apó

Gogol: A köpönyeg

Katona József: Bánk bán

Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde

Petőfi Sándor: A helység kalapácsa/Az apostol

Jókai Mór: Az arany ember

11. évfolyam

Arany János: Toldi estéje

Madách Imre: az ember tragédiája

Tolsztoj: Ivan Iljics halála

Csehov: Sirály/Cseresznyéskert

Ibsen: Nóra/Vadkacsa

Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma/Új Zrínyiász

Móricz Zsigmond: Rokonok

Kosztolányi Dezső: Édes Anna

12. évfolyam

Bulgakov: A Mester és Margaríta

Orwell: 1984/Állatfarm

Brecht: Kurázsi mama és gyermekei

Dürrenmatt, Ionesco vagy Beckett egy drámája a szaktanár választása alapján

Ottlik Géza: iskola a határon

Örkény István: Tóték (regény / dráma)

Németh László: Iszony

Művek a kortárs irodalomból (dráma/regény) : pl. Kertész Imre/Spiró György/Esterházy Péter/Parti Nagy Lajos/Tóth Krisztina/Péterffy Gergely stb.) a szaktanár választása alapján

Oktatásért Közalapítvány
NTP-OKA -XXI-387-es pályázat
Spanyol nyelvű színházműhely


A 2010/2011-es tanév második félévében tíz, két tanítási nyelvű osztályban tanuló diák kezdhette meg a munkát a Bolyai tehetségműhelyében, ahol Eduardo Mendoza: Sin noticias de Gurb (Gurb továbbra sincs meg) című regényének dramatizált változatával készültünk a Moszkvai Spanyolnyelvű Diákszínjátszó Fesztiválra.

A beszámoló képekkel letölthető: innen

Fizika és kémia érdekesen
 
Az Oktatásért Közalapítvány által kiírt pályázaton iskolánk fizika és kémia munkaközössége együtt nyert támogatást „Természettudományi tehetségműhely” létrehozására. Ez 60 órás program megvalósítására adott lehetőséget. Először kisérleti eszközeinket gyarapítottuk. Az elnyert 800 000 Ft támogatás közel 50%-át a fizikaszertár fejlesztésére fordítottuk Majd a részletes munkaterv alapján indult el heti rendszerességgel a tevékenység.
A tehetségműhelyben   17 tanuló és 3 tanár kezdte meg a munkát.
 
 
A legfontosabb célkitűzések közt szerepelt :
- A tanulók természettudományos problémamegoldó gondolkodása, a fizikai és kémiai feladatmegoldó készségét fejlesztése
- A természettudományos szemlélet elmélyítése gyakorlati feladatokkal, kísérletekkel
- A fizikai mérésekben való jártasság fejlesztése mérési gyakorlatok elvégzésével .
- Jártasság a kémiai analitikában laborgyakorlatok segítségével. Anyagvizsgálat.
- Az önálló témafeldolgozás, a kutatás fejlesztése a könyvtárban lévő szakirodalom és az internet tudatos felhasználása
 A felsoroltak csak néhány a sok közül.
 
 
A program eredményesen zárult. Céljaink megvalósultak, tanulóink örömmel kísérleteztek és hasznosították az elméletben is a megszerzett tapasztalatokat.
Rácsodálkoztak a vizsgálatok nagyszerűségére, közelebb került az elmélet.
A pályázat keretén belül szívesen vettek részt az ELTE – kémiai észbontóján is, ahol
a szakmai képzésen túl látványos gyakorlatok is szerepeltek.
 
 
 
A programban résztvevő diákok indultak az Irinyi János kémiai versenyen , sikeresen vettek részt a Szakács Jenő Fizikaversenyen és a Mikola Sándor Fizikaversenyen.
A legnagyobb eredmény azonban a tanulók mélyebb és koncentráltabb tudása, mely talán a pályaválasztásukat is befolyásolja. Bízunk abban, hogy másként tekintenek a kémiára és fizikára, mint tantárgyra. Épp ezért a  munkát tovább kell vinni. A tehetséggondozó, fejlesztő munka eredményei alapján a továbbiakban felmenő rendszerben folytatnunk kell a programban résztvevő tehetséges tanulók gondozását, fejlesztését.  A tehetségműhely akkor éri el  valódi célját, ha a kiemelkedő tanulók középiskolai tanulmányaik során végig, tervezett program szerint, szervezett keretek között fejlődhetnek. Így tudják legnagyobb hatékonysággal tehetségüket megőrizni , kibontakoztatni.


  

A 2010 áprilisában indult a német nyelvi műhely, azzal a céllal, hogy a résztvevő diákok nyelvi kreativitásának fejlesztését segítse.
A tehetséggondozó műhely modulrendszerben működött. Egy beszédkészséget fejlesztő résszel indult, amely fonetikai gyakorlatok, prezentációs technikák, érvelési feladatok sorából épült fel.

A második modul az előzőekre épülve a projektmunka lett. Metodikailag a csoportmunkából indultunk ki. Hat csoportot alakítottunk ki, amelyek olyan témákat kerestek, amelyek Kecskeméten is kutathatók, illetve valamilyen módon az ifjúság életével és problémáival kapcsolatban vannak. Így jutottunk a drog, a fiatalkori bűnözés, a diákmunka, az EU-ban végezhető munka, a pályaválasztás és az önkéntesség kérdéseihez. Nagy segítséget adott az információgyűjtéshez a rendőrség, a könyvtárban működő Europont, a HELPI (Ifjúsági Információs s Tanácsadó Iroda), a RÉV, a Meló-Diák és a Fürge Diák helyi irodái. Ezen a módon tudtuk elérni azt, hogy a projektmunka tapasztalatszerző legyen és a lehető legkevesebb internetes információforrást használják a diákok. Minden csoport készített egy PowerPoint prezentációt, s mellékelték hozzá a szövegeket is, amelyekre a szóbeli előadások épültek.

2010 októberében indult el a program harmadik része, az íráskészséget fejlesztő modul, amelynek során a sajtószövegektől a szépirodalmi szövegekig jutottak a résztvevők. Szövegértés, fordítás és szövegalkotás követte egymást. Már meglévő különböző sajtóműfajokba tartozó cikkekből indultunk ki, amelyeket interjúvá, majd olvasói levéllé alakítottak a csoportok. A tudósítás műfaját a diákok szülőhelyük bemutatásán keresztül valósították meg. A problémafeltáró cikk két témakörhöz kötődött, az alkoholizmushoz és a szegénységhez. Mindkét témához volt kiindulási anyaguk, amelyet saját szöveggé formáltak. A szegénység esetében ez egy statisztika volt, az alkoholizmus témájában pedig egy újságmelléklet, amelyből a problémát kellett megfogalmazniuk és lehetséges megoldásokat keresniük. Az évkönyvszerkesztés előmunkálataként a saját iskolájukkal kapcsolatos sajtóműfajokban alkottak: tanár-illetve diákinterjút, riportot írtak, közvélemény-kutatást végeztek és iskolai eseményekről adtak hírt. Problémafeltárásként a némettanulásról számoltak be.

A közös tevékenységet szépirodalmi szövegekkel zártuk. Olyan szövegpéldákat dolgoztak fel, amelyek viszonylag könnyen befogadhatóak. Például Brecht Vergnügungen című verse alapján elkészítették a csoport közös versét. Zárásként pedig az egyéni irodalmi próbálkozások következtek: az Elfchen és a Kurzgeschichte műfajára helyeztük a hangsúlyt, mivel mindkettő tipikusan német módszer a diákokban szunnyadó kreativitás felébresztésére.

2011 februárjában folytatódott a műhelymunka, leíró, elbeszélő és érvelő szövegek elemzésével és írásával. Szövegértés feladatok, szövegkiegészítések és -átalakítások, önálló szövegművek alkotására épült a csoport tevékenysége. A munka alapjául részben szépirodalmi, részben sajtónyelvi szövegek szolgáltak, célunk pedig a DSD nyelvvizsga szintjének megközelítése volt.

A továbbiakban a közös munka eredményeinek válogatását olvashatjuk.

Megyesiné Vikor Aranka, Schnell Ildikó

egy százalék

Támogassa adója egy százalékával iskolánk alapítványát!

Appendix - A Bolyai János Gimnáziumért Alapítvány.

Adószám: 18364956-1-03

Köszönjük!

 

 

 

 

Öregdiák találkozó 2023. május 13.

Közelgő események

No events

Eseménynaptár

May 2024
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

 

 

Tanulást segítő appok

Letölthető diákjaink által fejlesztett appok:

- App-a.apk

- dolgozapp.apk

- Learning_Machine_v1.apk

- Memoria.apk

- MilAxe.apk

- Pilots_Memory.apk

 

Megújult honlapunk

Kedves látogató!

Honlapunk megújult, a régi honlap anyagai továbbra is elérhetőek a itt:
archivum