NTP-MTTD-16-0085 számú „Komplex környezeti természettudományos vizsgálatok” pályázati projekt
A pályázati tevékenység összefoglalása
A pályázat lényege
A kecskeméti Bolyai János Gimnázium városszéli fekvése kiváló lehetőséget teremtett a környezeti összehasonlító mérések és modellezések végzésére. Városunk homokhátsági elhelyezkedése magán hordozza a környezeti szennyeződés halmozott lehetőségeit. A forgalom növekedése, az ipari és mezőgazdasági tevékenység okozta lég-, talaj- és csapadékvíz-szennyeződés egyre jelentősebb, ennek hatásait, modern mérési eszközökkel feltérképeztük, a szennyezési gócok felszámolására javaslatokat dolgoztunk ki.
Főbb szakmai tevékenységek:
A pályázati projekt során a 60 órás munkaprogram mellett népszerősítő tudományos előadásokon, tanulmányi versenyeken és konferenciákon vettünk részt.
2016 augusztus - \"Alternatív energiaforrások modellezése\" előadás Kecskeméti PAE (Sikó Dezső szaktanár)
2016 november - Kecskeméti Pallas Athene Egyetem robotika előadása (Drenyovszki Rajmund informatikus)
2016 december: - Szegedi Tudományegyetem \"Kutatóiskolája\" cím elnyerése
- Laserek gyakorlati alkalmazásai (előadás- Dr. Hoop Béla egyetemi tanár)
2017 január-február - Napelemes méréssorozat a Budapesti GE laborjaiban (magnetorezonancia)
2017 március-április - TUDOK XVII Kárpátmedencei Konferencia (döntös előadás)
- Hlavay Környezetvédelmi Konferencia (I és III. helyezés)
2017 május - Pécsi Egyetem Élményműhely látogatás
- Kétnapos tanulmányi út a Kékesre
2017 június - Bemutató óra tartása a Bonyhádi Petőfi Sándor Gimnáziumban ( Digitális mérőeszközök tanórai alkalmazása)
- TIT Élményműhely Kecskemét ( Dronok a környezetvédelemben)
-TUDOK esszépályázat (II. helyezés)
- TUDOK poszterpályázat (III. helyezés)
A főbb céljaink megvalósulása
A pályázati programba bevont tanulók a projekt során megismerkedtek a környezetvédelem aktuális feladataival, a helyi kutatás és modellezés lehetőségeivel. A kísérleti mérések során modern méréstechnikával és adatfeldolgozással kerültek kapcsolatba. A MultilogPro mérő - adatgyűjtő eszközzel levegő, talaj és csapadékvíz elemzéseket végeztünk a város különböző pontjain. A begyűjtött mérési adatokat a Nova5000 programmal rendezve, feldolgozva a tudományos megismerés és kutatás alapjaival ismerkedtek meg a tanulók. A mérés, értékelés folyamatain, a fizikai modellezésen keresztül kapcsolatba kerültek napjaink szimulációs gyakorlataival. A környezetkémiai elemzések rávilágítottak a közvetlen szennyezés mértékére. A megvalósult angol szaknyelvi gyakorlatok a nemzetközi kutatási trendek megismerését tették lehetővé, a kapcsolatfelvétel lehetőségét teremtették meg hasonló témával foglalkozó külföldi csoportokkal . Az intézményi látogatás, a tanulmányi út a megfigyelést, az összehasonlítást és tudományos elemzést helyezték előtérbe, a tanórai elméleti ismereteiket a gyakorlattal kapcsolták össze. A város különböző pontjain végzett környezeti mérések alapján feltérképeztük a szennyezési gócokat és forrásokat, felszámolási javaslatokat és figyelemfelkeltést végeztünk. A természettudományos kísérletek hozzájárultak a környezeti folyamatok megismeréséhez, a tanulók tudományos gondolkodásának és műszaki tehetségének szélesítéséhez. Tevékenységünk során a gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan elv alapján törekedtünk a környezettudatos életmód kialakítására.
Tanulmányút
A pályázati tevékenységünk fontos része volt a kétnapos tanulmányi út a Mátrába. A résztvevő diákokkal kísérleti méréseket, víz, talaj és kőzetminta elemzéseket végeztünk. A tanulók hasznosnak és érdekesnek ítélték ezt a kiegészítő tevékenységet. Különösen a csillagászati megfigyeléseket tartották érdekesnek, de a múzeumi látogatások is maradandó élményt nyújtottak. Mindezekről a helyi \"Petőfi Népe\" sajtóbeszámolót tett közzé (http://www.baon.hu/bacs-kiskun/kozelet/a-csucson-is-mertek-a-diakok-730944/).
Az 1 napos intézményi látogatás a robotika és a dronok világába engedett betekintést a Pécsi Tudományegyetemen (https://drive.google.com/file/d/0BxR8wJPo1rp-ek9uR2Z2dy15ZjA/view?usp=sharing), ezek az előadások és bemutató gyakorlatok nagyban hozzájárultak a további kutatásaink tematikájának bővítéséhez.







