Német nyelvi tehetségműhelyünk a 2015-16-os tanévben új pályázatot nyújtott be a Nemzeti Tehetségprogram keretében, s elnyerte az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő és az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatását. Ennek köszönhetően 9. osztályos tehetségígéreteink egy teljes tanéven keresztül foglalkoztak projektoktatás keretei között olyan témákkal, problémákkal, jelenségekkel, amelyek az ellentétek, konfliktusok kérdésköre köré szerveződtek.
Fontosnak tartottuk, hogy motiválttá tegyük a tehetségműhely tagjait. Egyrészt a fiatalokat közelről érintő témákat helyeztünk a középpontba (iskola, barátok, szerelem, család, példaképek), másrészt olyan programokat szerveztünk, amelyek hasznos és érdekes időtöltésnek bizonyultak. Jártunk a szekszárdi Deutsche Bühne egy előadásán, megnéztük a Pesti Színház modernizált Haramiák előadását, alaposan végigjártuk a Miniversum terepasztalait és részt vettünk a Goethe Intézet játékos foglalkozásain.
A műhelyfoglalkozásokon a tanárok nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy olyan tevékenységi formákat és tanulásszervezési eljárásokat, módszereket alkalmazzanak, amelyek bevetése tanórákon ritkán lehetséges. A program az élményszerűség, a gondolkodtatás, a kreativitás és a tevékenykedtetés alapelveire épült, ebből következően gyakorlatilag egy egymásra épülő projektsorozaton vettek részt a németes diákok.
Kiemelt szerepet kaptak a produktív nyelvi készségek, a beszéd- és az íráskészség. Ennek köszönhetően számos olyan produktum keletkezett a tanév során, amely bizonyítja a részt vevő 9. évfolyamosok kreativitásának, nyelvtudásának fejlődését. Erről tanúskodik a kétnyelvű Bolygató, amely számos cikket tartalmaz az ifjúság kultúrájával, a különféle irányzatokkal, a példaképekkel és az ifjúság értékrendjével kapcsolatban.
Különösen büszkék vagyunk azokra a plakátokra, amelyek egész éves tevékenységünk bizonyítékai, s amelyeket projektzáró kiállításunkon mutattunk be az iskola tanárainak és diákjainak.
A program címét Goethe egyik regényéből kölcsönöztük. Ez a gondolat köti össze az egyes modulokat. Ugyanis arra voltunk kíváncsiak, mi az, ami vonzó egy iskolában, egy másik emberben, egy csoportban vagy a szüleinkben, illetve mi az, ami taszít bennük. Milyen vitákkal, összecsapásokkal kell számolnunk, ha mások a céljaink, mint az idősebb generációnak, és mi fog segíteni abban, hogy érvényesítsük elképzeléseinket? Mi tesz manapság egy fiatalt menővé, és mi az amitől lúzernek tartjuk? Van-e ideális iskola, s a miénk mennyire közelít ehhez? Milyenek a mai tinédzser korosztály példaképei, s ezek mennyiben különböznek a szülőkéitől?
Egy sokoldalú, változatos programot valósítottunk meg, amelynek egyik kiemelt célja az volt, hogy tanulóink ne csak mint megtanulandó tananyagra tekintsenek a német nyelv szókincsére és nyelvtanára, hanem felismerjék azt, hogy lehet a tanulandó idegen nyelv az igényes és valós kommunikáció eszköze is. Alkalmas arra, hogy kifejezzük gondolatainkat, szándékainkat, megfogalmazzuk problémáinkat, s akár verset is írjunk, ha kedvünk támad rá vagy szükségét érezzük az önkifejezésnek.
A program során keletkezett fotók, plakátok és a kétnyelvű Bolygató különszáma is elérhető a Bolyai honlapján.