A projekt záró jelentése
A
projekt keretében 2 szaktanár szakvizsgázott egy
pedig főiskolai diplomáját egészítette ki
mesterszintű diplomával. A kollégák sikeresen
teljesítették az eredetileg kitűzött célokat.
Az
egyik szaktanár 2 félév alatt végzett a Szegedi Tudományegyetem
mesterképzésén angoltanár szakon. A
képzés 3 fő egységre bomlott: az angol nyelvi
tárgyak alkották a gerincét, melyek egy 5
tárgyból álló, főként pedagógiai - és 1 tantárgy
erejéig -, és pszichológiai modullal egészültek
ki, illetve egy rendkívül rövid lélegzetvételű
tanítási gyakorlat volt a zárás, mely után egy
portfóliót kellett készíteni, ami a jelen korra
jellemző diplomamunka típus, melynek fő
jellemzője, hogy a tanár munkájával kapcsolatos
önreflexiók gyűjteménye.
A képzés a szaktanárt
megerősítette
abban, hogy a nyelvoktatás kulturális
kontextusba való helyezése milyen fontos, a „Multimediality
of Culture” tantárgy során a szépirodalom és
korunk médiái kerültek a fókuszba, mint a
nyelvtanítás közege. A brit és amerikai
kulturális tanulmányok: „Aspects of contemporary
British literature and culture”,
„Current approaches
to North-American culture”, tantárgyak során
olvasott számos kutatás is ezt a célt
szolgálták.
A másik nyereség a nyelvelsajátításra vonatkozó
tanulmányok voltak, melyek segítettek még inkább
megérteni fejlődéspszichológiai szempontból az
egyénben, adott. Portfoliója középpontjába a
tanári személyiség, a gelotológia motivációs,
személyiség és közösséget fejlesztő hatása volt.
A jövőben ezt a gelotológiai (a nevetés
pszichológiai és fiziológiai hatásait vizsgáló
tudományág) kutatást és tanulást kívánja
folytatni mindennapos munkája során, s mivel ez
a tudományág még gyerekcipőben jár
Magyarországon, azt sem elképzelhetetlen, hogy
egy nap ennek kapcsán újra az egyetem hallgatói
majd oktatói közé álljon, hogy még magasabb
szinten kutathassa és hirdethesse e
nevelés-módszertani téma fontosságát.
Egy
pedagógus a
pedagógiai értékelési és kutatótanári szakterületen pedagógus
szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési
szakon végzett 4 félév alatt.
A képzés helye:
Szegedi Tudományegyetem,
Bölcsészettudományi Kar,
Neveléstudományi Intézet
Négy félév
alatt igen sokrétű és szerteágazó tudásra tett
szert.
Tanulmányai során a pedagógiai értékelés volt a
fő szakterület, mellyel félévenként legalább két
kurzusban foglalkoztak. Ide tartozik a maga a
pedagógiai értékelés, ennek matematikai alapjai,
statisztikai módszerei, tesztelmélet, illetve a
helyes feladatírás elsajátítása.
Kutatásmódszertan
kurzusokon főként a szakirodalmak helyes
használatának, illetve szakmai anyagok helyes és
pontos megjelenítésének módszereit tanulták meg,
melynek nagy hasznát vették a szakdolgozat
elkészítésekor is.
A helyes szemléletek
kialakításához természetesen megismerkedhetett a
kognitív pszichológia alapjaival,
tanuláselméletekkel, tudáselméletekkel,
tantervekkel, pedagógiai programokkal, a sajátos
nevelési igényű gyerekek lehetséges
értékeléseivel és fejlesztéseivel. A meglévő
készségek és képességek fejlesztésének
lehetőségeivel, illetve ezek használatának
különböző elméleteivel.
A tanulmányok között
szerepeltek államháztartási oktatás-gazdaságtani
ismeretek, illetve az oktatási intézmények
működésével kapcsolatos tárgyak is, melyek
átláthatóvá próbálták tenni a közoktatás
működését.
A harmadik pedagógus
a 2010/11 és a 2011/12-es tanévben
az ELTE PPK
pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzését
végezte el. A továbbképzésen belül a
szakvizsgához tehetségfejlesztés,
tehetséggondozás specializáció kapcsolódott.
Ennek megfelelően a négy félév tananyaga
2010/11-ben a szakvizsgához, míg 2011/12-ben a
specializációhoz kapcsolódó tantárgyakat ölelte
fel. Ezen belül első évben a mindennapi
pedagógiai munkát segítő ismeretek bővítésére
került a hangsúly úgy, mint
pszichológiai ismeretek:
Életkori krízisek; Serdülőkor pszichológiája; Pedagógusok megújult
szerepben; Drogprevenció, pedagógus, iskola;
Magatartászavar, agresszió; Konfliktusok az
iskolában, konfliktuskezelés; Mentálhigiéné
iskolatípusok,
pedagógiai műhelyek, pedagógiai módszerek
bemutatása:
Alternatív
iskolák; Inkluzív pedagógia; Adaptivitás;
Teljesítményértékelés; Oktatási intézmények
hatékonysága
szervezeti, jogi
ismeretek:
A
nevelési-oktatási intézmény, mint szervezet;
Közigazgatási jog; Gyermekvédelem jogi keretei
A 2. tanévben a tehetséggondozás,
tehetségfejlesztés specializációé volt a fő
szerep. Ezen belül az alábbi részterületekre
fókuszáltunk:
tehetség fogalmával,
komponenseivel kapcsolatosak ismeretek:
Tehetség definíciói,
fajtái; A tehetség komponensei; Tehetség és
szocio- emocionális fejlődés; Kreativitás,
pedagógiai implikációk
a tehetség és a társadalmi környezet kapcsolatát
bemutatása/span:
Tehetségkutatás és tehetséggondozás története;
Tehetség és társadalom
A pedagógusnak a tehetséggondozásban betöltött
szerepe és az ehhez kapcsolódó feladatai:
A pedagógus szerepe a tehetségfejlesztésben; Tehetség diagnosztika;
Tehetségfejlesztő programok; A művészet szerepe
a tehetséggondozásban; Gazdagító
tehetségmetodikák; Alulteljesítés, tanulási
zavarok, nehézségek; Tanácsadás, egyéni
fejlesztés
Amint az a fenti felsorolásokból is
látható, a 2 tanévben rendkívül sokféle és
szerteágazó szakterülettel találkozhatott a
kolléga. A legtöbb esetben a tanórán átadott
tananyag feldolgozását kötelező és/vagy ajánlott
szakirodalom egészítette ki. Nagyon sok
tantárgyhoz kapcsolódott egy-egy beadandó
dolgozat, a félévi vizsgákat pedig mindkét tanév
végén egy-egy – az adott tanév tananyagát
felölelő – komplex szigorlat zárta. Végül a 2.
évben egy szakdolgozat és egy záróvizsga
keretében adott számot az elsajátított
ismereteiről.
|